In de eerste helft van het jaar liet Netflix dalende cijfers zien. Het totaal aantal abonnees nam namelijk af. Tijdens de kwartaalpresentaties van het derde kwartaal heeft de streamingdienst laten weten dat het afgelopen kwartaal het aantal abonnees weer is gegroeid. Het aantal abonnees groeide met 2,4 miljoen abonnees naar een totaal van 223 miljoen.
Netflix had voor het derde kwartaal een groei van slechts 1 miljoen nieuwe abonnees verwacht. Zeer waarschijnlijk zijn de successeries Stranger Things, The Sandman en Dahmer verantwoordelijk voor deze flinke groei. De streamingdienst toonde middels Google Trends ook de populariteit van de serie Dahmer tegenover Rings of Power van Amazon Prime Video en House of Dragon van HBO Max.
“Na een uitdagend eerste halfjaar, hebben we nu het idee dat we op een koers zitten waarmee de groei weer versnelt. Het belangrijkste is om abonnees tevreden te stellen. Daarom zijn we altijd gericht geweest op het winnen van de strijd om de dagelijkse kijker. Als onze series en films abonnees enthousiast maken, vertellen ze daarover aan hun vrienden en dan zullen er meer mensen kijken, lid worden en bij ons blijven.”
Kleine winstdaling
Ondanks de positieve cijfers betreft het aantal abonnees, is de winst in het laatste kwartaal licht gedaald. Dit komt omdat Netflix flink moet investeren in nieuwe content om nieuwe abonnees te blijven aan trekken. Het resultaat bedroeg netto bijna 1,4 miljard dollar. Deze resultaten hadden ook invloed op het aandeel Netflix.
Netflix kondigde onlangs aan met een goedkoper abonnement te komen, waarin ook advertenties worden toegevoegd. Het abonnement Basic with Ads verschijnt op 3 november in twaalf landen, waar helaas Nederland niet bij zit. Een releasedatum voor Nederland ontbreekt tot heden.
Lees meer over het aanbod, kosten, integraties van Netflix.
Jelco Haverkamp