De muziekstreamingdienst Spotify heeft de kwartaalcijfers van haar bedrijf bekendgemaakt. Uit deze cijfers blijkt dat het aantal abonnees in een jaar tijd van 165 miljoen naar 188 miljoen is gestegen. Het aantal actieve gebruikers groeide ook flink van 385 miljoen naar 433 miljoen. In het eerste kwartaal van 2022 waren dit er nog 422 miljoen.
Ook adverteerders kunnen de weg naar de muziekstreamingdienst steeds beter vinden. Spotify behaalde 360 miljoen euro binnen door middel van het verkopen van advertenties. Dit bedrag is een flinke stijging met 275 miljoen euro van een jaar geleden.
Groei omzet en investeringen audio network
Al deze cijfers samen brengen de muziekstreamingdienst een totale omzet van 2,5 miljard. Dat is een groei van 5% in vergelijking met vorig jaar. Ondanks de positieve cijfers behaalde de streamingdienst een operationeel verlies van 194 miljoen euro. Dit verlies kwam mede door het stopzetten van de auto-accessoires Car Thing. Het stopzetten kostte de muziekservice eenmalig 38 miljoen euro. Al deze kwartaalcijfers hadden invloed op de koers van het aandeel Spotify.
Spotify is de laatste bezig actief bezig met hun positie op de markt voor podcasts en luisterboeken te verbeteren. Het bedrijf nam hiervoor enkele bedrijven over en voegde enkele nieuwe features toe aan de streamingdienst. De muziekstreamingdienst onthulde ook dat de podcast business in 2021 bijna 200 miljoen euro aan inkomsten genereerde, wat nog niet voldoende is om de kosten te dekken. Spotify wil in de komende vijf jaar winst gaan maken met podcasts.
Vergelijk Spotify met andere muziekstreamingdiensten.
Jelco Haverkamp