De muziekstreamingdienst Deezer heeft gisteren haar beursdebuut gemaakt op Euronext Parijs. De streamingdienst zag de openingskoers van € 8,50 snel teruglopen naar een koers van zo’n € 6,00 aan het einde van de dag. Dit is bijna een daling van maar liefst 30%.
Tijdens de aankondiging van de beursgang van Deezer in april, werd het bedrijf gewaardeerd op 1 miljard euro. Ondanks dat Deezer een bekende naam in de muziekmarkt is, is het marktaandeel van de streamingdienst beperkt. Het wereldwijde marktaandeel wordt door onderzoekers geschat op zo’n 2%. De muziekstreamingdienst heeft vooral goede marktposities in thuisland Frankrijk (29%) en Brazilië (17%).
Het Franse bedrijf probeert de marktposities in andere landen te vergroten. Een strategie waar Deezer op inzet, zijn samenwerkingen met lokale partijen. In Duitsland heeft de muziekstreamingdienst een samenwerking gesloten met RTL. Eerder sloten ze al samenwerkingen met telecomproviders Orange in Frankrijk en Tim in Brazilië.
Vergelijk muziekstreamingdiensten
Jelco Haverkamp