Apple Music, Spotify en Amazon Music hebben in het eerste kwartaal meer dan een miljoen muziekabonnees verloren in het Verenigd Koninkrijk, zo blijkt uit een onlangs gepubliceerd onderzoek. Het onderzoek wijst op een daling van het aantal jongeren met een muziekstreamingabonnement in het hele land.
Het onderzoeksrapport van Kantar Research beweert dat meer dan een miljoen Britse abonnees hun muziekstreamingdiensten hebben opgezegd in het eerste kwartaal van 2022.
Het onderzoek stelt ook een opmerkelijke daling vast van het aantal jongere personen met een abonnement op een muziekstreamingdienst. Voor velen is de noodzaak om geld te besparen de drijvende kracht achter hun opzegging. Een andere reden is de prijsstijging van onder meer Amazon Music.
Inflatie impact op muziekabonnementen
“Nu de inflatie in het Verenigd Koninkrijk tot 9% is gestegen en verdere stijgingen van de kosten van levensonderhoud worden verwacht, is het stijgende aantal opzeggingen van muziekabonnementen een bewijs dat Britse huishoudens prioriteit beginnen te geven aan de besteding van hun besteedbaar inkomen“
Kantar ziet dezelfde daling niet in andere landen, zoals Duitsland en de Verenigde Staten. Wel zegden 5 miljoen mensen onder de 35 hun abonnement op, maar tegenover stonden meer nieuwe abonnees. Spotify en Apple Music hebben zonder succes deze daling met kortingen proberen tegen te houden.
Vergelijk muziekstreamingdiensten
Jelco Haverkamp