Het reclamevakblad Digiday meldt dat Apple praat met grote Amerikaanse mediabedrijven en tv-zenders over het verkopen van reclame op Apple TV en de streamingdienst Apple TV+.
De baas van advertenties bij Apple, Todd Teresi, heeft de laatste tijd met veel leidinggevende van reclamebedrijven gesproken. In de komende maanden staan nog meer gesprekken gepland.
De eerste reclames binnen Apple TV hoeven we dit jaar niet te verwachten. Tijdens deze gesprekken met mediabedrijven heeft Apple aangegeven dat in het laatste kwartaal van 2022 nog geen reclametijd is in te kopen. Hieruit maken we op dat op zijn vroegst in het eerste kwartaal van 2023 reclame in de hardware en/of streamingdienst zal verschijnen.
Goedkoper abonnement Apple TV+ met reclames?
Het is onbekend of Apple ook denkt aan een goedkoper abonnement van Apple TV+ met ondersteuning van advertenties. Concurrenten Netflix en Disney+ komen al wel met een goedkoper abonnement met advertenties. Netflix kondigde afgelopen vrijdag het Basic with Ads-abonnement aan.
De streamingdienst Apple TV+ bestaat 3 jaar en heeft tussen de 20 en 30 miljoen betalende abonnees. Daarnaast zouden er zo’n 50 miljoen abonnees niet betalen, aangezien zij een jaarabonnement kregen bij de aanschaf van Apple hardware.
Het is dus bijvoorbeeld ook mogelijk dat Apple alleen advertenties aan deze niet betalende groep abonnees wil gaan tonen. Een abonnement van Apple TV+ kost € 5 per maand.
Jelco Haverkamp