In de laatste drie maanden van 2022 heeft Spotify er 10 miljoen Premium-klanten bij gekregen. Door deze groei van 14% in het laatste kwartaal van 2022 staat het totaal van betalende leden nu op 205 miljoen.
In totaal steeg het aantal abonnees van de streamingdienst met 33 miljoen actieve gebruikers in het vierde kwartaal. Door deze groei werd een recordhoogte van 489 miljoen gebruikers bereikt. Dit aantal bestaat uit zowel de betalende als de gratis gebruikers van Spotify.
Ondanks de forse groei van abonnees, schrijft de muziekstreamingdienst nog steeds rode cijfers. Het operationeel resultaat eindigde 2022 op 231 miljoen euro in de min. De cashflow van Spotify was over het hele jaar positief, maar in het laatste kwartaal werd een verlies van 73 miljoen euro genoteerd.
Naast een inkomsten groei uit betalende abonnees, zijn ook de inkomsten uit reclame met 14% gestegen tot 449 miljoen. Vooral de inkomsten rondom de podcast steeg enorm. De populariteit van podcast zit nog steeds erg in de lift. De Al deze cijfers bij elkaar zorgde voor een flinke stijging van het aandeel Spotify.
“We sloten 2022 af met sterke prestaties in het vierde kwartaal, aangezien bijna al onze doelen de verwachtingen overtroffen. “
Lees hier meer over de muziekstreamingdienst Spotify.
Jelco Haverkamp