Spotify heeft aangekondigd dat het zijn nog relatief nieuwe dienst voor luisterboeken uitbreidt naar Canada, waarbij het zowel Engels- als Franstalige klanten bedient.
De dienst werd vorig najaar gelanceerd en bood aanvankelijk alleen aan Amerikaanse gebruikers audioboeken aan, met een catalogus van ongeveer 300.000 titels. In november werd de mogelijkheid om audioboeken te kopen uitgebreid naar andere Engelstalige markten. Met de uitbreiding van vandaag heeft de catalogus van Spotify nu 350.000 titels.
Klanten kunnen het proces van het kopen van een audioboek via Spotify echter moeilijker vinden dan nodig is, omdat het bedrijf de in-app aankoopvereisten van de app stores probeert te omzeilen om commissies te vermijden. In plaats van in de app te kunnen tikken om een aankoop te doen, worden klanten geïnformeerd dat ze “geen audioboeken kunnen kopen in de app” en niet naar de website geleid waar de boeken kunnen worden gekocht. Dit kan potentiële klanten frusteren en het aantal verkopen verminderen.
Aan de lancering van de dienst ging veel enthousiasme vooraf, omdat audioboeken slechts een klein aandeel hebben in de bredere boekenmarkt, maar jaarlijks met 20% groeien. Daarnaast biedt de toevoeging meer mogelijkheden voor Spotify’s aanbevelingsmachine, omdat het bedrijf nu niet alleen kan aanbevelen op basis van muziek en podcasts, maar ook op basis van welke boeken een gebruiker leest.
Lees hier meer over Spotify.
Jelco Haverkamp