Eerder deze week werd bekend dat Xbox het voornemen heeft om advertenties op te nemen in free-to-play games. Vandaag is bekend geworden dat PlayStation ook aan het testen is voor een eigen advertentieprogramma voor games.
Volgens de website Advertising Insider wil PlayStation ontwikkelaars aanmoedigen om free-to-play games met advertenties winstgevender te maken naast de bestaande methodes als microtransacties en battle passes.
Bij Xbox en PlayStation lijkt het doel om de advertenties te laten passen in de rest van de game. Denk hierbij bijvoorbeeld aan real-life advertenties op billboards van virtuele sportstadions.
Terwijl we al weten dat Xbox niet van plan is om een deel van de inkomsten te nemen, is PlayStation nog aan het beslissen of het een deel van de advertenties zelf pakt.
Volgens de bron is PlayStation zeer streng bij het selecteren van advertentiepartners. Bedrijven die als doel hebben om persoonlijke informatie, zoals e-mailadressen en namen te verzamelen, worden uitgesloten.
PlayStation heeft als doel om het advertentieprogramma aan het einde van het jaar te lanceren. Xbox is naar verluidt van plan om zijn advertentieprogramma in het derde kwartaal van 2022 te lanceren.
Het is nog onbekend of er ook advertenties verschijnen in de gamedienst Xbox Game Pass en PlayStation Plus.
Vergelijk cloud gaming en gamediensten
Jelco Haverkamp